Temat: plany wynikowe "między nami"
plany wynikowe "między nami"
Pilnie poszukuję planów wynikowych do podręcznika "Między nami" - język
polski do klas 4-6 i 1-2 gim.
Błagam o pomoc, gdyż na bazie tego, co oferuje na stronie GWO nie dam rady na
czas sama tego napisać. Proszę pisać na maila eduk@poczta.fm

Posiadam plany wynikowe do języka polskiego do podręcznika To lubię (4-6)
oraz inne pomoce metodyczne.

Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,33,47680633,47680633,plany_wynikowe_miedzy_nami_.html



Temat: plan wynikowy
Do IV klasy Sp podręcznik Dobrowolskiej - planwynikowy i wymagania autorstwa
Jolanty Czarnotty-Mączyńskiej znajdziesz w JęzykuPolskim w Szkole IV-VI nr 4
rok szkolny 2002/2003 Wyd. pedagogiczne ZNP(zeszyty kieleckie)Szukaj artykułu
Planowanie wynikowe. W przyszlosci spróbuj samodzielnie zaplanowac pracę - to
ciekawe i bardziej efektywne niż korzystanie z cudzych, bo pozwala realizowac
swoje pomysły.
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,33,16125223,16125223,plan_wynikowy.html


Temat: standardy wymagan w planie wynikowym z angielskieg
standardy wymagan w planie wynikowym z angielskieg
Witam,
Jestem nauczycielką języka angielskiego w szkole podstawowej. Mam pewien
problem z naniesieniem standardów wyników oceniania dla klasy 6 szkoły
podstawowej do planu wynikowego. Tak sobie zarzyczył P. dyrektor. Z tego co
sie zdążyłąm zorientować standardy pasują do jez. polskiego , matematyki,
przyrody ale jakoś nie widzę aby pasowały do czynności wykonywanych na
lekcjach języka angielskiego!!( nie ma w nich ani mówienia, ani słuchania)
Czy ktoś z was nanosił je na swój planwynikowy? i jak to zrobił? Jeśli
znacie jakieś przydatne linki to z chęcia tam zajrzę :). Czekam tez na wasze
rady
Z góry dzięki.
ja.marta
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,33,29195658,29195658,standardy_wymagan_w_planie_wynikowym_z_angielskieg.html


Temat: standardy wymagań w planie wynikowym
standardy wymagań w planie wynikowym
Witam,
Jestem nauczycielką języka angielskiego w szkole podstawowej. Mam pewien
problem z naniesieniem standardów wyników oceniania dla klasy 6 szkoły
podstawowej do planu wynikowego. Tak sobie zarzyczył P. dyrektor. Z tego co
sie zdążyłąm zorientować standardy pasują do jez. polskiego , matematyki,
przyrody ale jakoś nie widzę aby pasowały do czynności wykonywanych na
lekcjach języka angielskiego!!( nie ma w nich ani mówienia, ani słuchania)
Czy ktoś z was nanosił je na swój planwynikowy? i jak to zrobił? Jeśli
znacie jakieś przydatne linki to z chęcia tam zajrzę :). Czekam tez na wasze
rady
Z góry dzięki.
ja.marta
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,517,29195597,29195597,standardy_wymagan_w_planie_wynikowym.html


Temat: "Szkoła z klasą" to fikcja
Uczę językapolskiego w liceum i nie z lenistwo czy braku dobrych chęci nie
przystąpię do tej akcji. To po prostu znowu rzeczywistość wirtualna polskiej
szkoły!!! Przyglądam się różnym proponowanym zmianom w szkolnictwie i ciągle,
mimo 13 lat w zawodzie, nie mogę zrozumieć, dlaczego wymaga się ode mnie takiej
biurokracji, gromadzenia tylu nikomu niepotrzebnych kwitów na poczet awansu? Od
zawsze chciałam uczyć, nie jestem nauczycielką z przypadku, bo"tak życie mi się
ułożyło", ale chcę tak naprawdę jednego UCZYĆ!, dobrze i ciekawie poprowadzić
lekcję, porozmawiać o literackich, także pozalekturowych, fascynacjach moich
uczniów.A tu "rzeczywistość skrzeczy": planywynikowe, opiekuństwo stażysty,
ambitny i spuchnięty od górnolotnych sformułowań program wychowawczy szkoły,
sprawozdania, analiza przypadków i ambitne budowanie teczki awansu, bo mam być
mistrzem papierkowym o szumnym tytule nauczyciela dyplomowanego! Mnie osobiście
FIKCYJNOŚĆ I FASADOWOŚĆ szkoły poraża. A nie chcę zmieniać zawodu, bo NAPRAWDĘ
uczenie polskiego ciągle mnie cieszy (miałam szczęście w życiu, bo i w
podstawówce, i w liceum, i na polonistyce spotkałam prawdziwych pedagogów). Czy
tylko ja zauważam tę fikcyjność i fasadowość? Chyba zawładnął polską szkołą
duch profesora Pimki!
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,505,5810386,5810386,_Szkola_z_klasa_to_fikcja.html


Temat: IV RP - to przestaje byc śmieszne
A ja też jestem za wąskim sztywnym kanonem, i to raczej podałabym sugestie
dotyczące autorów, a nie listę tytułów. Egzamin doskonale można skonstruować w
taki sposób, by nie nawiązywać bezpośrednio do konkretnych tytułów. Tak naprawdę
wszystkie wytyczne w tej sprawie są w dużej mierze kwestią uznaniową,więc co to
za różnica, czy to uznanie pana Giertycha, czy pani Iksińskiej. Nauczyciele
najczęściej są dość mocno kontrolowani,piszą te przeróżne planywynikowe itd.
więc szansa, że będą przerabiać z uczniami "Mein Kampf" nie jest duża. Czyli -
zaufałabym polonistom, którzy mieliby odgórnie narzucone jedynie podstawowe
wskazówki, może najważniejszych autorów (bo już wcale nie tytuły), a najlepiej -
obszary tematyczne. To być może również polonistów skłoniłoby do czytania.
Myślę, że wątki regionalne są ok, ale raczej jako wpisujące się w jakąś większą
całość myślenia o programie nauczania, np. ścieżka przedmiotowa pt. "Małe
ojczyzny" obejmująca tematy z historii, przyrody, językapolskiego, sztuki.
Wtedy to ma sens. Bo pojedyncza, wyrwana z kontekstu książka nic tu nie wniesie.
,
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,16375,63378296,63378296,IV_RP_to_przestaje_byc_smieszne.html


Temat: skąd plan wynikowy dla gimnazjum?
skąd planwynikowy dla gimnazjum?
Witam serdecznie po raz kolejny:). Może ktos wie, skąd mozna ściągnąć plan
wynikowy z językapolskiego dla gimnazjum kl. I i III? Patrzyłam na stronach
WSiP ale tam nic nie ma. Błagam pomóżcie, nie zdążę utworzyć go sama do
piątku , a muszę jeszcze napisać autorski program nauczania dla dziecka
upośledzonego. Wiecie może z jakiej strony w internecie można ściągnąć taki
plan? Będę wdzięczna dozgoooonnie. Pozdrawiam serdecznie. Agnieszka.

Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,22449,29164101,29164101,skad_plan_wynikowy_dla_gimnazjum_.html


Temat: Upadlosc konsumencka


No ale co roku to się _aż_ _tak_ zmienia ten plan zajęć? Czy to jest
przepiska + ewentualna lekka modyfikacja z roku poprzedniego? Nie żebym
wątpił w ciężko pracujących nauczycieli - po prostu pytam.


W tej chwili zmienia się podstawa programowa, więc będzie sporo zmian - u
jednych więcej, u drugich mniej. Niedawno Giertych zmienił kanon lektur,
więc tematy dotyczące lektury X wypadły i musiały być opracowane tematy Y.
Dodatkowo plan pracy jest robiony pod konkretny zestaw podręczników, więc
jeśli podręczniki są zmieniane to musi być zmieniany rozkład materiału
(nazywa się to też planem wynikowym). Wreszcie - dyrektor może sobie życzyć
zmian.
Wiesz, czasami jest w tej kwestii więcej pracy, a czasami mniej - przykład,
który podałem jest skrajny, choć jak najbardziej realny.
http://www.gwo.pl/parts/home/index.php?menu=148

Tutaj, mniej więcej w połowie strony masz gimnazjum i przykładowy plan
wynikowy dla klasy I z języka polskiego. W pdfie ma 38 stron. Polonista
średnio ma 4 klasy, by wyrobić etat. Wystarczy proste mnożenie.

I jeszcze mała uwaga odnośnie Twojego pytania - plan wynikowy MUSI się
zmieniać, bowiem jest pisany pod konkretną klasę i musi ulegać modyfikacjom
(bo w klasie X na wyjaśnienie pojęcia wystarczy 1 godzina, a w klasie Y i 3
jest mało). Jeśli miałbyś te same plany przez 2-3 lata to dyrektor miałby
prawo Cię zwolnić (brak ewaluacji i dostosowania kryteriów do uczniów, a to
jest narzucone przez Ustawę o systemie oświaty). I dlatego te plany ze
strony wydawnictwa to przykład, a nie szansa na gotowy wydruk i już.


Źródło: topranking.pl/1228/upadlosc,konsumencka.php


Temat: plan wynikowy
planwynikowy
pomóżcie , gdzie mogę znaleźć planwynikowy nauczania historii i języka
polskiego w podstawówce, mam podręczniki do j. pol. wsip, do historii z nowej
ery
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,33,16125223,16125223,plan_wynikowy.html


Temat: plany wynikowe....prosze/wazne
planywynikowe....prosze/wazne
Bardzo prosze o planywynikowe do jezykapolskiego i historii dla klasy V dla ucznia z uposledzeniem lekkim. Sadzilam, ze znajde je w necie, ale jest strasznie ciezko. Mam nadzieje, ze moge na Was liczyc, pozdrawiam
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,22449,71078016,71078016,plany_wynikowe_prosze_wazne.html


Temat: Plan wynikowy z j.pol.do III kl.gim. i III kl.lic.
Planwynikowy z j.pol.do III kl.gim. i III kl.lic.
Witam
Pilnie poszukuję planu wynikowego z językapolskiego do III klasy gimnazjum
(Świat w słowach i obrazach)i III kl. liceum. Bardzo proszę o pomoc.
Agnieszka
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,23304,30515405,30515405,Plan_wynikowy_z_j_pol_do_III_kl_gim_i_III_kl_lic_.html


Temat: Orwell był za cienki, żeby napisać, co dzieje się
Umiejętności definiowane "na siłę" ?
Sam spór o encyklopedię jest też wielowątkowy. Nie tylko przecież chodzi o to
ile, ale i jak. Zauważ, że w wymaganiach, o które prosiłeś, jest przemyconych
kilkadziesiąt pojęć. Jednak konstrukcja wymagań jest taka, że wiadomo iż uczeń
nie zostanie zapytany o definicję prostokąta. Natomiast może się spodziewać,
że bedzie musiał go narysować lub rozpoznać, będzie musiał wiedzieć o czym
mowa przy poleceniu policzenia obwodu. Byłem zbyt bezsensownie uczony biologii
by przetłumaczyć Ci to samo na Twój przedmiot, ale mam nadzieję, że rozumiesz
to sam.

** Otóż to, wymagania, planywynikowe, standardy maturalne sa pisane tak,
by "na siłę" moim zdaniem doszukać się jakichś umiejętności. Efektem jest
kuriozalne: "Uczeń opisuje związki między budową i funkcją narządów". Gdzie tu
umiejętności poza językowymi, które sa sprawdzane na lekcjach/maturze z języka
polskiego? Jak sprawdzić "postępy" ucznia w postulowany przez Ciebie sposób, by
zdiagnozowac "poziom końcowy" tej umiejętności. Tu nie ma jakichś uniwersalnych
sposobów. Albo się wie, jak nerka filtruje krew, jakie mechanizmy fizyczne i
chemiczne za tym stoją, albo nie. Z umiejętności (??) opisania związków
pomiędfzy budową i funkcją nerki nie wynika za dużo dla, dajmy na to, opisania
związków pomiędzy budową i funkcją trzustki. O tym właśnie i ja , i parę innych
osób, pisze, myśląc o konieczności systematyczności oceniania i nagradzania w
ten sposób systenatycznej pracy.

Pojęcia proste to tylko język. Chodzi o to, by o prymusie, który
skończył szkołę nie można było powiedzieć, iż zna dobrze kilkanaście języków i
w żadnym z nich nie ma niczego do powiedzenia.
** Niewątpliwie o to chodzi! kwestie nauczania języków to jeszcze inna sprawa.
zastanawialiśmy się w mojej szkole juz dawno, czy jest sens w ogóle tak uczyć
języków obcych w szkołach. Problem jest w bardzio duzych róznicach między
uczniami, zbyt duże grupy, brak ciagłego ćwiczenia języka przez rozmowy uczniów
ze sobą i nauczycielem itd. Pewnie to da się zrobić, ale wielu "językowców"
uczy raczej wiedzy o języku, a nie posługiwania się nim.

Dokumenty programowe musza być konkretne, musi z nich wynikać ile konkretnie
ma w szkole być encyklopedii i słownika, i czemu mają one służyć. Te dokumenty
muszą być wiążące i dla egzaminatorów zewnętrznych i dla uczelni przy
rekrutacji. Nie mogą być wiążące będąc niekonkretne.
** Znasz informatory dla biologii? Jeśli nie, zajrzyj na strony CKE. I pwoiedz,
czy są, czy nie są konkretne. Uważam, że jest postęp i to olbrzymi w
precyzowaniu wymagań.

Dopiero po spełnieniu
tych warunków można sprawiedliwie osądzać postępowanie nauczycieli. Bez tego
nigdy nie będziemy mieli pewności czy dobrym nie jest jednak ten nauczyciel,
który zamiast dbać o sens i zrozumienie, zamiast dbać o budowanie poglądów i
świadomości procesów, wymaga bezmyślnego wykucia na pamięc steku słów i
skojarzonych z nimi innych słów rzekomo je wyjaśniających. Nie możemy mieć
pewności, bo nigdy nie wiadomo, czy tej bezmyslnej pamięciówki nie będą
wymagały egzaminy, którym młody człowik zostanie poddany przy przekraczaniu
któregoś z kolejnych progów.
** Jasne, pełna zgoda.

A co do rozszerzonej biologii: jeśli jest to przygotowanie do studiów
medycznych, to pewnie tu nietypowo obszar pamięciowy musi być duży.
** Niekoniecznie do studiów medycznych. Do studiów biologicznych róznych typów

Ale też chyba musi mieć to jakiś sens, musi stać na nogach. Bo - trochę
trywializując - lekarz musi rozpoznać śledzionę i wiedzieć do czego służy, ale
czy musi umieć podać jej encyklopedyczną defibnicję?
** He, he, budowanie definicji to też całkiem nie łatwa umiejętność...

Ktoś tu pisał, że dla słabszych uczniów to najprostsze zadanie. I co z tego,
skoro zadanie całkowicie bezuzyteczne? To dzięki takim "prostym" a
bezsensownym zadaniom szkoła jest postrzegana jako miejsce gdzie sens i zdrowy
rosądek lepiej zostawiać w szatni.
** Myślę, że tak. Trochę ze "swojego podwórka": to dlatego, zaczynając pytać
ucznia o rzeczy najprostsze, najczęściej zadaję pytania typu: "Jaką funkcję
pełni..., jakie ma znaczenie...", itd. Przez lata stosując nacisk na działanie,
znaczenie, funkcję, udało się doporowadzić w mojej szkole do takiej sytuacji
(jeśli uczniowie piszą w anonimowych ankietach prawdę ...), że większość (80-
90%) odpowiada, że biologia jest nauką o funkcjach i zależnościach lub głównie
o tym, a dopiero w dalszej kolejności o budowie.

Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,33,16521477,16521477,Orwell_byl_za_cienki_zeby_napisac_co_dzieje_sie.html


Temat: Orwell był za cienki, żeby napisać, co dzieje się
> ** Otóż to, wymagania, planywynikowe, standardy maturalne sa pisane tak,
> by "na siłę" moim zdaniem doszukać się jakichś umiejętności.

To smutna prawda. Bo to działa na zasadzie dorabiania ideologii do
rzeczywistości. Jest postawione na głowie. Powinno się zacząć od odpowiedzi na
fundamentalne pytania: czy uczyć (i wcale z góry nie zakładać, że w danym
obszarze musi być odpowiedź twierdząca, "bo przecież tylu nauczycieli zostałoby
bez pracy") po co uczyć, za ile uczyć, a dopiero na końcu konkretyzować czego
uczyć.

> Efektem jest
> kuriozalne: "Uczeń opisuje związki między budową i funkcją narządów".

Jakbym czytał własne słowa :-)

> Jak sprawdzić "postępy" ucznia

Pytaj o fizykę lub matematykę, a będę próbował. W biologii brak mi podstawowego
przygotowania to takiej dyskusji.

>> Pojęcia proste to tylko język. Chodzi o to, by o prymusie, który
>> skończył szkołę nie można było powiedzieć, iż zna dobrze kilkanaście języków
i
>> w żadnym z nich nie ma niczego do powiedzenia.
> ** Niewątpliwie o to chodzi! kwestie nauczania języków to jeszcze inna
sprawa.
> zastanawialiśmy się w mojej szkole juz dawno, czy jest sens w ogóle tak uczyć
> języków obcych w szkołach.

NIe zrozumieliśmy się. Mówiąc o kilkunastu jezykach miałem na myśli np. język
biologii, matematyki, historii i językjęzykapolskiego (nie mylić z "językiem
polskim") :-) Przeczytaj raz jeszcze.

> ** Znasz informatory dla biologii? Jeśli nie, zajrzyj na strony CKE. I
pwoiedz,
>
> czy są, czy nie są konkretne.

NIe znałem, ale zajrzałem. NIe są konkretne. Nie mogą być, bo muszą być
określone w zgodzie z podstawą, a ta konkretna nie jest. Idę o zakład, że do
niemal każdego punktu tabelki można zaproponować takie pytania, które na siłę
daje się zmieścić w treści zapisu, a na które nie znajdzie się odpowiedzi w
przynajmniej jednym z dopuszczonych podręczników. W wielu krajach
odpowiednikiem takiej tabelki mieszczącej się na trzech stronach (17-19) byłaby
gruba książka detalicznie opisująca wszystkie wymagane pojęcia, zależności,
czynności itp.

> A co do rozszerzonej biologii: jeśli jest to przygotowanie do studiów
> medycznych, to pewnie tu nietypowo obszar pamięciowy musi być duży.
> ** Niekoniecznie do studiów medycznych. Do studiów biologicznych róznych typów

Ci akurat mogą zajrzeć - gdy taka potrzeba - do Internetu. Poważnie.

> ** He, he, budowanie definicji to też całkiem nie łatwa umiejętność...

I zostawmy ją może docentom od semantyki. Tylko nie pozwólmy im pisać
podręczników.

> zaczynając pytać
> ucznia o rzeczy najprostsze, najczęściej zadaję pytania typu: "Jaką funkcję
> pełni..., jakie ma znaczenie...", itd. Przez lata stosując nacisk na
działanie,
>
> znaczenie, funkcję, udało się doporowadzić w mojej szkole do takiej sytuacji
> (jeśli uczniowie piszą w anonimowych ankietach prawdę ...), że większość (80-
> 90%) odpowiada, że biologia jest nauką o funkcjach i zależnościach lub
głównie
> o tym, a dopiero w dalszej kolejności o budowie.

Czyli jednak można nawet w biologii?
Źródło: forum.gazeta.pl/forum/w,33,16521477,16521477,Orwell_byl_za_cienki_zeby_napisac_co_dzieje_sie.html





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
  Między nami - Plan wynikowy z języka polskiego
nikolet portal